قالب وردپرس
logo-mini

چه عواملی در برجسته شدن یک عکس تاثیر دارند؟

چه عواملی در برجسته شدن یک عکس تاثیر دارند؟

عکسهای برجسته اغلب سوژه های معمولی هستند که به ساده ترین حالت ترکیب بندی شده اند. آنها موفق اند چون به یک موضوع یا ایده تکی محدود شده اند و همیشه عاری از شلوغی اند و ساده هستند. عکس نباید نقاط توجه بسیار زیادی داشته یا برعکس یک نقطه توجه هم نداشته باشد. این موضوع باعث عدم هدایت چشم و در نتیجه ایجاد بی نظمی می شود و چشم را منحرف می کند و چشم مجبور می شود برای رسیدن به ارضا بصری به جای دیگری از عکس حرکت کند.

عکس های موفق نیز تکیه بر نظم و ترتیب دارند.اجزایی که ترکیب بندی را مرتب می کنند عبارت اند از خط، شکل، فرم، بافت، الگو و رنگ که اجزای دیزاین می باشند.

خط

خط مهمترین جز از اجزای دیزاین است. بدون خط هیچ الگویی ایجاد نمی شود. یک خط ممکن است بلند یا کوتاه، نازک یا ضخیم باشد. می تواند شما را به دور یا به جلو هدایت کند. می تواند احساس آسایش، سختی، فعالیت، آرامش یا تهدید را القا کند. معانی احساسی خط را نمی شود نادیده گرفت. در طبیعت خطوط منحنی چیره هستند. باد، رودخانه ها، ساحل، دریا و.. همگی از این نوع هستند. خطوط منحنی حس نرمی، لطافت و آرامش را تداعی می کند.خطوط شکسته هم در طبیعت وجود دارد مانند لبه کوه ها و قله ها.خطوط شکسته حس تیزی، تهدید و … را بر می انگیزد. خط مایل، احساس حرکت، فعالیت و سرعت را دارد و زندگی را جاری می کند. آگاهی از احساس دقیق هر خط، امکان تقویت تاثیر عاطفی عکس ها را برای شما فراهم می کند.

شکل

شکل جز اصلی شناسایی ست و از فرم، بافت یا الگو بنیادی تر است. وقتی عطر یک گل رز را احساس کنید تا زمانی که شکل آن را نبینید نمی توانید به صورت قطعی آن را شناسایی کنید.

وقتی عکسی را ترکیب بندی می کنید که اصولا به شکل وابسته است باید چند چیز را بخاطر داشته باشید. اول اینکه شکل زمانی به بهترین وجه شناسایی می شود که از روبه‌رو یا پشت نوردهی شده باشد. دوم اینکه باید کنتراست شدیدی بین شکل و زمینه اطراف آن وجود داشته باشد. اگر می خواهید سوژه ای را به صورت ضد نور (سیلوئت) عکاسی کنید، زمانی بهتر از غروب آفتاب و دقایقی قبل از آن و نیز زمان طلوع و دقایقی بعد و قبل از آن نیست. در این زمان ها فرم و بافت هر دو از بین می روند و تنها مقطع و خطوط خارجی صرف در مقابل آسمان باقی می ماند.ضد نور خالص ترین حالت تمام اشکال است.

فرم

فرم اصولا در سه بعد دیده می شود، در صورتی که شکل تنها دو بعدی است. فرم به ما نشان می دهد که جسم عمق دارد و در یک دنیای واقعی ست. از آن جا که برقراری ارتباط با فرم به نور و سایه های ایجاد شده بستگی دارد، بهتر است که سوژه را زیر آسمان آفتابی و با نور جانبی عکاسی کنید تا فرم آن کاملا آشکار شود. تضاد بین نواحی روشن و تاریک یک شکل که از کنار روشن شده باشد، به آن فرم می دهد.

بافت

بافت قادر به برانگیختن عمیق احساسات نباشد.بافت بر خلاف خط و شکل، برای شناخته شدن خود را فریاد نمی زند. در میان تمام اجزا دیزاین بافت بیش تر اوقات پنهان است. بافت برای دیده شدن و نیز انتقال به بیننده به یک عامل اساسی نیاز دارد و آن نورپردازی ست. یک تصویر موفق از بافت به یک نور جانبی با زاویه کم نیاز دارد. مثلا  در روزهای آفتابی در ساعات اولیه طلوع یا اواخر غروب آفتاب به دنبال بافت بگردید.

الگو

الگو به دلیل قابل پیش بینی بودن، حس امنیت، حفاظت و قابلیت اطمینان را نیز در بر دارد. از آنجا که قابل پیش بینی ست اگر چیزی ریتم و هماهنگی آن را بر هم زند بسیار جلب توجه می کند.

رنگ

رنگ های قرمز، آبی و زرد رنگهای اصلی و نارنجی، سبز و بنفش رنگهای فرعی هستند. قرمز و زرد و نارنجی (رنگهای خورشید) رنگ های گرم می گویند و آبی و بنفش و سبز ( رنگ آب و سایه) را به عنوان رنگ های سرد می‌شناسند.قرمز را یک رنگ احساسی و قدرتمند می دانند و رنگ هیجان انگیز و برانگیزاننده است. نشانه کنترل، خشم و قدرت است. این رنگ از بیشتر رنگ ها سبقت می گیرد.

در میان تمام رنگها آبی بیشترین تضاد را با قرمز دارد.زیرا آبی از همه عقب تر به نظر می رسد.آرامش و پشتیبانی را تداعی می کند.

زرد رنگ نور و خلاق و گرم است.می تواند ترس و بیماری را نشان دهد.مانند قرمز می تواند از خیلی رنگ ها سبقت بگیرد.

نارنجی رنگ گرم است.

سبز چیره ترین رنگ طبیعت است. نماد امید و بهبودی و حاصلخیز است.

بنفش نماد سلطنت است.نشان احترام و حرمت است.


نظر دهید

دوازده − 8 =